Hubneme po Vánocích. Nejlepší tipy, jak na to.

Vánoční čas – starosti házíme za hlavu, odpočíváme a užíváme se. Domovem voní cukroví, bramborového salátu s majonézou máme nejméně na tři dny, pod řízky se prohýbá mísa a kačeny se zelím a knedlíkem si pro jistotu dáme ještě nášup. Vždyť je to jednou za rok! Typické české vánoce zahrnují spoustu kalorického jídla. 

Najednou je tady nový rok a my s těžkostmi zapínáme zip u oblíbených kalhot a utěšujeme se, že v té zimní bundě buclatě vypadáme jen zdánlivě. Nemusíme klesat na mysli, protože s následky vánočního přejídání bojuje skoro každý.

Jak vykročit správným směrem?

1. Upravte jídelníček. Vyvarujte se drastických diet s následným jo-jo efektem. Hubněte raději pozvolna. Dopřejte si dostatek čerstvé zeleniny, nízkotučné sýry, kuřecí maso bez kůže, ryby, přírodně upravené netučné maso, brambory, těstoviny, tmavé pečivo. Tuky a sacharidy jezte v menším množství. Dopřejte si dostatek bílkovin.

2. Vytvořte si jídelníček na týden. Nemusíte nic přesně vážit a rozhodně se nenuťte do jídel, které vám nechutnají. To je velký kámen úrazu jídelníčků připravených někým jiným – jsou tam jídla či ingredience, které snad ani neznáte a nebo vám nechutnají. Snadněji pak sklouznete ke klasickým kalorickým jídlům. Vyhraďte si hodinku a přemýšlejte nad svou stravou v následujícím týdnu. Potom pro vás bude i jednodušší samotný nákup ingrediencí a příprava jídel.

3. Jezte pravidelně pětkrát až šestkrát denně v malých dávkách

4. Pijte denně alespoň 2 litry neslazených tekutin, vody, minerálek, bylinkových čajů.

5. Zvyšte pohybovou aktivitu. Ideální je přirozený pohyb. Vynechte auto či autobus a hubněte při svižnější chůzi. Věnujte se 2x týdně aerobnímu cvičení v délce minimálně 30 minut. Zvyšte tepovou frekvenci alespoň o třetinu a snažte se ji držet nejméně 20 minut zvýšenou. Výborný je k tomu třeba rotoped. Pokud jste dostali k Vánocům poukaz do posilovny, nechejte si ho na později. V posilovně se nijak výrazně nehubne, spíš se zpevňuje a formuje postava. Na hubnutí po Vánocích proto posilovna ideální není. Využijete ji, až zhubnete k formování postavy.

6. Buďte pozitivní! Berte svých pár kil navíc po Vánocích s nadhledem a úsměvem. Důležité je mít z hubnutí dobrý pocit a nikam nespěchat. Pozitivní mysl vás v hubnutí podpoří. Když budete jíst a cvičit s nechutí, brzy to vzdáte. Stanovte si reálný cíl a zkuste se vzájemně motivovat s partnerem nebo přítelkyní.

 

A co byste rozhodně dělat neměli?

  • Nic ze stravy zcela nevyřazujte, abyste neměli pocit křivdy a nevzdali to hned v začátku. Naplánujte si pestrý jídelníček a dopřejte si i malinká zhřešení během diety. Lepší si dát bez pocitu viny dva knedlíky než pak v návalu zlosti spořádat celou husu 🙂
  • Nehltejte jídlo. Jezte pomalu a v klidu, dobře žvýkejte. Zasytí vás potom menší porce
  • Nekontrolujte svou váhu moc často. Pár dní se ručička váhy nemusí ani pohnout a vás by to mohlo demotivovat. Ideální je zvážit se jednou týdně. Ale váha není všechno. Změřte se i v centimetrech.
  • Nebuďte netrpěliví. Jak dlouho jste kilogramy přibírali, tak dlouho byste je měli shazovat. Ideální je hubnout rychlostí 2 až 4 kila za měsíc. Pokud budete hubnout pozvolna, je větší šance, že si získanou váhu udržíte a nedostaví se jo-jo efekt.